onsdag 3 mars 2010

Det oranga kuvertet damp ner i lådan för några veckor sedan. Jag öppnade det och konstatera att jag nog får en hygglig pension - om jag jobbar tills jag är 70 vill säga. Det kommer jag dock aldrig att göra så pensionen blir därefter, särskilt som jag dessutom inte orkar bry mig om premiepensionen, PPM så kallat. Jag borde säkerligen placera den på ett smart sätt, regelbunden följa utvecklingen och genast byta fonder om de går dåligt. Det finns de som gör det har jag hört. Själv spelar jag i gärdsgårdsserien, sjunde AP-fonden, fonden för soffliggarna som inte orkade välja en gång i tiden. Huruvida mitt icke-val varit klokt eller inte beror på konjunkturen. Jag tänker att det nog jämnar ut sig i längden, jag har annat att bekymra mig om.

Detta förstod inte alls telefonförsäljaren som ringde upp mig nyss:
-Vet du hur otroligt mycket pengar du förlorat de senaste 10 åren?
-Och, svarade jag. Det har väl de flesta fondbolagen gjort, loosat våra pensionspengar alltså.
-Men vi har 90% nöjda kunder! upplyste försäljaren mig om.
-Och, svarade jag. Jag kanske kommer att tillhöra de 5% missnöjda.
-Men vi sköter allting åt dig och ser till att regelbundet växla mellan olika fonder så att du får maximal utdelning. För det tar vi bara en liten månadsavgift.
-Hur mycket är maximal utdelning? undrade jag naturligtvis.
-Vi skickar dig ett välkomstbrev som visar på hur bra vi är och att allt jag sagt är sant.
-Vaddå välkomstbrev, jag har väl inte tackat ja till något såvitt jag vet.
-Vi ska nu spela in vårt samtal där du godkänner våra villkor. Du bor i Solna ser jag. Där bor även min flickvän.
Och sedan följer en lång harang jag inte förstod om någon hund som bodde vid brandstationen och skällde varje gång det var utryckning... Försäljaren hade väl gått på kurs och lärt sig att lägga in någonting personligt i snacket. Och hundar säljer ju, särskilt om man har med kvinnor att göra. Då blev jag riktigt obstinat och upplyste den unge mannen att här skulle inte några affärer göras per telefon och att om de var så bra som han påstod kunde han skicka mig skriftlig information innan jag gick med på något.
- Men vi jobbar inte så. Och visst lät allting jätte bra? svarade han glatt.
- Men jag jobbar så och nu tror jag inte att vi kommer så mycket längre.
- Inte jag heller, svarade han mindre glatt.
- Men så bra att vi är överens då! Tack för att du ringde och ha en trevlig kväll.

Ett litet tips till alla telefonförsäljare: behandla inte mig som om jag vore en idiot, förolämpa inte min intelligens. Säg inte till mig hur duktig jag är för att jag känner till skillnaden mellan räntefonder och aktiefonder. Och framför allt - erbjud mig aldrig en pensionslösning som heter Harmoni! Det finns inga harmoniska fonder, samtliga är förenade med ångest. Så det så.

4 kommentarer:

Siv sa...

Jag har också råkat ut för detta, de vill att man ska svara JA på frågorna som de ställer för då har man godkänt försäljningen. Även om frågorna handlar om en hund. Typiskt telemarketing.

Annika sa...

Bedrövligt!

Victor Estby sa...

Bra skildrat! Har varit med om exakt samma sak och har också gjort ett aktivt val att inte välja. Och när säljarna har ringt har jag avbrutit direkt och sagt att nu får de sluta ringa. Att vi inte är intresserade och lagt på luren. Det gäller att vara snabb så att de inte hinner göra en irriterad genom att ställa dumma frågor som: "Vill du ha en dålig pension?!" Det har inte en dumskalle som ringer och försöker kränga på mig en massa saker något med att göra.

Annika sa...

Precis, man ska avsluta direkt. Fast ibland kan jag inte låta bli att av ren nyfikenhet spela med en stund...