Det har sina förtjänster ibland att vara strukturerad. Som nu när jag ska få in ytterligare en tråd i mitt ”färdiga” manus. Var och hur? Vilka befintliga scener påverkas och måste därmed justeras? Att i det läget gå igenom 300 manussidor kan vara lite tungt … Som tur är har jag hela berättelsen uppdelad i rutor, en för varje scen. Där står även en sammanfattning av scenernas innehåll och i vilka kapitel de hör hemma.
Att ändra på dramaturgin i ett manus är ett hästjobb men jag tror att jag kommer att fixa det. Faktum är att ändringarna känns bra, nu när jag brutit ihop färdigt. Tack Åsa för peppning och tack Simona för länken du skickade beträffande dina egna vedermödor. Jag är i gott sällskap med andra ord.
Okej – bara att sätta igång då. Till och med gråvädret är med mig idag.
8 kommentarer:
Härligt att höra att du är tillbaks på banan igen. Jag har alltid undrat hur du gör de där rutorna som du postat ibland. Använder du Word?
En del använder Excel men jag föredrar Word eftersom rutornas höjd anpassar sig efter mängden text jag skriver. Jag har rutor för scen nr, perspektiv, syfte, konflikt, handling, miljö, tidpunkt på dagen, månad och kapitelnr. Hur gör du?
Åh, jösses. Ni strukturerade bruttor.
Kan jag ringa er när det kör ihop sig i förorten?
När jag läser om dina rutor inser jag hur totalt ostrukturerad anarkistisk och vildvuxen jag nog är.... :)
Åsa och Eva - det är för att ni har allting i huvudet! Och har vanan inne. För lilla nybörjajag blir det för mycket att hålla reda på ... :)
Hm, jag förstår fortfarande inte HUR du gör dem i word... Novis som jag är! 0:-) jag håller med, för mig skulle det bli oerhört svårt att hålla allt i huvudet. Jag behöver struktur! Jag tycker excel är ganska krångligt, jag får det aldrig så snyggt och det tar mig evigheter, men det är nog för att jag är självlärd. :)
Superenkelt Kati! Du går in på infoga och väljer tabell. Du kan skapa så många rutor du vill och ändrar lätt bredden genom att dra i vertikallinjerna. Du fyller sedan på med rutrader genom att ställa dig i vänstermarginalen och markera en tabell, högerklicka och välja infoga.
Åhh, tack. det där har jag aldrig ens sett förr. Vilken aha-upplevelse. *går för att utforska* :P
Skicka en kommentar