fredag 26 juni 2026

Årets varmaste dag – hittills

Skuggan av ett äppelträd, iskallt bubbelvatten, egna jordgubbar och en bukett ringblommor – ett perfekt sätt att tackla en värmebölja på. 
I skuggan av syrenhäcken. Jag hade tänkt läsa men somnade ...

Drygt 30 °C i skuggan på eftermiddagen. Jag fick gjort det jag ville ha gjort på lotten innan lunch (klippa gräsmattan och planterade ut zinnior, jätteverbena och sömntutor som jag dragit upp från frön) och sedan tog jag det lugnt. Inte ens jag har lust att hålla på när det är så pass varmt.
Jag är väldigt glad att vår lägenhet är vänd åt nordost och att vi har persienner. Vi drar ner mot morgon- och förmiddagssolen, stänger igen fönstren (så att varmluften inte kommer in i lägenheten) och har fläkten på. På så vis håller sig inomhustemperaturen på 25-26 °C vilket är helt okej. I Cerbère satte vi inte på luftkonditioneringen förrän vi hade 27 °C inomhus.

I morgon, när jag ska på trädgårdsresa till Söderköping med Trädgårdsklubben, ska det bli varmare ändå. Jag hoppas att bussen vi åker med har en fungerande A/C ...

Min täppa har inte bara en egen Youtube-kanal, utan ett eget Instagramkonto också. Där kan jag frossa i trädgårdsinlägg hur mycket jag vill. Välkommen till @lovesta_tappa!

Inga kommentarer: