måndag 26 oktober 2009

Dyster framtid för bokälskare?

När vårt bokgäng träffades senast, konstaterade vi att vi var flera som närde samma dröm, den om att äga och driva en liten bokhandel. En bekant till en av tjejerna hade gjort slag i saken och flyttat till Göteborg för att förverkliga sin. Tydligen gick det bra för henne. Så där satt vi och suckade lite och fortsatte att drömma om en bokhandel som den som Meg Ryan har i You’ve got mail. Nu gick det som bekant inte så bra för Meg i filmen – den stora bokhandelskedjan glufsade i sig hennes älskade familjebokhandel.

Några som inte heller har det lätt just nu är de svenska bokförlagen. Efter flera års uppgång sjunker försäljningssiffrorna vilket skapar panik hos de stora bokhandlarna som kräver rabatter av förlagen för att överhuvudtaget åta sig att sälja en bok. Ju mindre volymer, desto större rabatter – smalare litteratur får det tuffare.

Det vore intressant att få veta varför bokförsäljningen sjunker; handlar det om en tillfällig formsvacka i skuggan av den ekonomiska krisen, eller om ett ändrat beteende? Tänker svenskarna, som tillhör de mest lässugna i världen, minska sitt läsande? Eller föredrar vi att låna böcker numera, av varandra, av biblioteken?
Personligen tror jag inte på att vi läser mindre, inte heller att vårt intresse för litteraturen falnat. Däremot påminner utvecklingen inom bokbranschen om den inom film- och musikbranschen; allt färre titlar står för en allt större del av försäljningen. Då blir smalare litteratur ointressant för distributörerna. Men medan film- och musikbranschen har möjlighet att få ut sina produkter via flera olika kanaler, har förlagen fortfarande bara en. Och där dominerar två stora jättar Adlibris och ABG (KF).

Som bokälskare oroar jag mig givetvis för en utveckling som går mot ett utarmat utbud. Samtidigt kan det vara just den typen av kris som stimulerar till kreativa lösningar. De stora förlorarna blir tyvärr bokälskarna i landsorten – redan idag bor en tiondel av svenskarna i kommuner som inte har någon bokhandel alls. De är därför hänvisade till nätbokhandlarna – de två stora jättarna, som vill sälja så mycket som möjligt och inte så varierat som möjligt.
Borde inte denna inställning lämna utrymme för nischade bokhandlare?

4 kommentarer:

Pia sa...

Vem har inte önskat att man kunde ha en lite bokhandel som den i "You've got mail".

Tror precis som Du att bokläsandet inte minskat, men jag tror att det är pocketläsandet som fått ett uppsving och det går inte hand i hand med de små bokhandlarna. Tyvärr!
Fast vi har en liten bokhandel vid Lilla Torget i Norrtälje som påminner mycket om Meg Ryans i filmen. Där finns en oerhört stor mängd pocketböcker och de tar alltid hem de senaste. Ett stämpelkort med tionde boken gratis gör också att man kommer tillbaka. :)

Annika sa...

Precis Pia, det gäller att nischa sig och det har ju bokhandeln i Norrtälje gjort. Jag undrar hur det går för den andra bokhandeln, vet du det? Tänk att lilla Norrtälje har två boklådor, det är faktiskt fantastiskt.

Maria Björkman sa...

I senaste tidningen Svensk Bokhandel skriver redaktören Lasse Winkler att ska man starta bokhandel ska man nog göra det NU. Konsumenterna söker sig tillbaka till det lilla, genuina, och sviker de stora kedjorna, tror han.

Så vad väntar vi på tjejer - ska vi inte ta och förverkliga även min dröm??

Annika sa...

Jag tror att han har rätt Maria! En gemensam bokhandel på Gotlandsfärjan kanske? :D