lördag 20 november 2010

Nya författarskolan

Göran Hägg i Nya författarskolan om bokförlags lanseringsstrategier:

"...hänsynslösa affärer i förlagsbranschen påminner mer om torskens fortplantningsfilosofi än om aktivt föräldraskap. Man lägger en väldigt massa rom och struntar i den, och så får man se vilka av äggen som kläcks."

En inte bara nyttig utan även väldigt underhållande bok som inte är nådig mot pretentiösa författare och litteraturkritiker.

6 kommentarer:

Jenny L sa...

Tål att tänkas på! Göran Hägg är skarp.

Annika Estassy sa...

Tar den med mig...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Allt fler författarkompisar suckar över att det är marknadsavdelningarna som fått alltmer makt på förlagen, En trist utveckling. Har ni förresten (J&A) läst Write now med tanke på skrivprojektet, av Elizabeth George, ganska kul bok om skrivande tycker jag.

Annika Estassy sa...

Nej Eva, den känner jag inte till - tack för tipset! Förstår att J skvallrade lite igår... :)

Jenny L sa...

Ja, jag gjorde ju det, det var okej hoppas jag?
Jag säger tack för boktips jag också.

Annika Estassy sa...

Självfallet Jenny! :)