torsdag 29 januari 2015

Läsning och flerspråkiga barn

Det blev inte 500 ord i går - ibland måste t.o.m. jag erkänna mig besegrad. Däremot skrev jag en hel massa ord till vår verksamhetsberättelse. Och hade en arbetsdag på 11 timmar. Så jag klappar mig på axeln och tycker att de 200 orden jag ändå fick till på mitt manus, var bra jobbat.

Idag har vi tillsammans med En Bok för Alla och Bokspindeln ett spännande och viktigt arrangemang om Läsfrämjande på Debaser för 150 pedagoger inom förskolan, bibliotekarier och anhöriga. Lika många till fick inte plats!
Temat är läsning för barn med ett annat modersmål än svenska.
Jag ska hålla ett kort anförande och hälsa välkommen. Min kommunikationschef vet att jag inte kan tala med manus, jag vill tala fritt. Varje gång jag försökt hålla mig till ett manus blir det tråkigt. Men för säkerhets skull har hon gett mig minneskort, eller vad det heter. Om inte annat för att jag ska komma ihåg att säga vem jag är, något jag ofta glömmer.

2 kommentarer:

emmaaskling sa...

200 ord är mycket bättre än noll, brukar jag tänka :) Läsning för bar med annat modersmål än svenska - vilket otroligt viktigt tema. Träffar ofta dessa barn i mitt arbete som bvc-sköterska.

Annika Estassy Lovén sa...

Tack, Emma! Ja, det är verkligen superviktigt. Tänk vilken enorm tillgång dessa barn kommer att bli i vuxen ålder. Det blev en mycket inspirerande eftermiddag!