måndag 2 mars 2009

Elever och lärare mår dåligt – vad gör vi?

Jag läser i Ideas nyhetsbrev (Arbetsgivarförbundet för ideella organisationer) att kunskaperna i den svenska grundskolan blir allt sämre jämfört med elever i EU- och OECD-länder, Hongkong, Singapore, Taiwan och Ryssland. Svenska elever tappar mot övriga världen när det gäller läsförståelse, matematik och naturkunskap. Samtidig är skolk och oro vanligare i Sverige än i andra länder. Detta är riktigt skrämmande uppgifter men jag är tyvärr inte alls förvånad.
Som lök på laxen står där även att lärarna har den sämsta psykosociala arbetsmiljön av dem alla.
Det är tråkigt att utbildning inte värdesätts högre i vårt land, varken av politiker, föräldrar eller elever. Å andra sidan – varför kämpa sig genom 4 års högskolestudier för att bli lärare när du inte bara tjänar sämre än en sopåkare utan dessutom har en sämre psykosocial arbetsmiljö? Är det så konstigt t.ex. att våra döttrar drömmer om att bli en ny Carolina Gynning istället för en ny Marie Curie? Vi får det samhälle vi betalar för…

Inga kommentarer: