tisdag 3 november 2009

Bamseklubben nästa för Adlibris?

Hur ofta hör vi VD:n för ett marknadsledande företag säga följande:

”Ibland glömmer vi att vi har blivit stora och har ett branschansvar.”

Inte så ofta som vi borde. Därför blir jag faktiskt lite imponerad av Pär Svärdson, VD för Adlibris, som gör en så stilren pudel i dagens SvD.
Jag skrev i ett tidigare inlägg om de tuffa kraven som de stora bokhandlarna ställer på de små förlagen, villkor som de facto hotar deras existens. Adlibris verkar har kommit till sans:

”Om vi hade sagt för några år sedan att vi stänger av någon hade inget brytt sig. Nu handlar det om förlagens överlevnad, det tänkte jag nog inte på när jag kom med det här förslaget. ”

Nej, just det. Och inte tänkte Adlibris heller på att deras beslut skulle väcka kritik. Men Adlibris upptäckte framför allt någonting som vi bokälskare redan vet:

”Det är viktigt att det udda och det smala får vara med, vi vet att bokläsarna vill ha det. De mindre förlagen är de som växer snabbast hos oss.”
Nu är ju inte problemen lösta i och med Adlibris kovändning men samtalsklimatet mellan förlagen och Adlibris borde ha förbättrats väsentligt.

Är man stor och stark måste man också vara smart – som Bamse kanske skulle ha sagt...

Inga kommentarer: