Anna Handell om att skapa mitt bokomslag!
"Annika bad mig att berätta om processen bakom omslaget till Alla dessa hemligheter, och det gör jag så gärna.
Steg 1. Läsa bok
Det är härligt att läsa ett råmanus på det sättet. Sitta och prassla med en obunden hög med papper som är hemlig för resten av världen.
Steg 2. Kompositionskiss
I samråd med förläggare Gunilla Sondell (Norstedts) och Annika var det inte svårt att
hitta två huvudmiljöer ur handlingen och därefter välja den bästa för
ändamålet. En av mina synpunkter var att ta sig ut till
vinodlingarna denna gång eftersom omslaget till Croissants till frukost redan
hade en terrass. Det tyckte Annika också.
Kompositionskissen är min bästa vän i alla processer. Utan den skulle jag
kanske inte jobba lika lätt framåt utan kanske mer i krusiduller och omvägar.
Allt ska vara genomtänkt i steg ett.
Steg 3. Skapa delar och detaljer
Vad är det för hund i skissen, kanske ni undrar. Jag kan inte avslöja det, men
jag kan säga att han för mig symboliserar ett alter ego och hans pigga
forskande ögon ser kanske mer sanning än någon annan. Jag valde bort honom när
förlaget antydde att de vill ha en människa med på bilden. Bäst att fixa det
då, tänkte jag, men förespråkade en miljö som andades starkt av mänsklig
närvaro - utan att för den delen visa ett ansikte.
Inlevelseförmågan hos människor är en värdefull kreativ process och jag vill
sällan ”skriva läsare på näsan” genom att bestämma åt dem hur en person
ska se ut. Ibland kan det vara relevant att visa ett
ansikte, personen kanske redan är känd. Men i det här fallet är det tillsvidare
en hemlighet. Berättelsen rymmer många hemlisar ...
Delar och detaljer skulle utgöras av ett montage av illustrationer och foton,
precis som Croissants till frukost, hade jag tänkt. Inspiration hämtade jag närmast från min trädgård. Låg i hängmattan och
försökte förstå hur ljus lyser genom fikonlöv och hur vinstockar vrider sig och
fördelar sina rankor.
Det blir en hel del detaljer över i en sådan här process. Det är oundvikligt.
Taxen och ett par guldfärgade skor lade jag åt sidan och Louise behövde efter
ett tag ett bättre ben.
Steg 4. Jobba på, knyt ihop, putsa, putsa,
putsa
När kompositionskissen är
välplanerad och godkänd av förlaget är det bara att sätta på musik, tända ljus och stänga
in sig i en ensam bubbla i ett par dagar och jobba på. Planen ligger tryggt
fast och en bit i taget får växa fram.
Så småningom börjar det se ut som en färdig design och då väntar vändor med förlaget och deras olika avdelningar som vill tycka till. Sedan följer sättning av titel, rygg och
baksidestext. En lång process med andra ord.
Hoppas
ni läsare kommer att tycka att Alla dessa hemligheter och dess omslag passar
ihop som handen i handsken och att ni får en härlig läsupplevelse, så som jag
fick.
Som ni kanske förstår har jag redan en särskild relation till Louise. Nu
känner också ni till några av hennes hemligheter. De ligger i motivet, osynliga
för alla andra betraktare.
Tack för uppmärksamheten!"
1 kommentar:
Fantastiskt!!!
Skicka en kommentar