onsdag 26 april 2017

Kommunikation

Den enda nackdelen med att bo i Norrtälje är att jag inte är hemma förrän vid halvelva tiden på kvällen efter styrelsemöten och författarsamtal. Därför försöker jag att i möjligaste mån jobba hemifrån efter en dag med kvällsjobb. Vilket jag gör i dag. Även om jag stiger upp nästan lika tidigt som vanligt (T ska ju upp) slipper jag göra mig i ordning och stressa iväg.

Gårkvällens sammanträde fick mig att tänka på detta med skriftlig kommunikation. Hur svårt det är och hur jag ska förhålla mig till det faktum att hur jag än gör är det alltid någon som missuppfattar.
Exempel 1:
"Jag blev inte informerad om att det skulle hållas en presentation innan mötet", sagt av en deltagare som fått exakt samma information som övriga tretton. Ingen annan hade missat det. 
Exempel 2:
"Det där dokumentet har jag inte fått", sagt av en mötesdeltagare som i förväg blivit informerad om den inte skulle få just det dokumentet.
Exempel 3:
"Hade det stått i rapporten hade jag förstått", sagt av en mötesdeltagare trots att rapporten innehöll exakt det som efterfrågades.

Ibland blir jag så less. Om det nu är så att mötesdeltagarna inte läst kallelse och handlingar ordentligt (vilket är fullt mänskligt) – varför skylla ifrån sig och försöka skuldbelägga någon annan?

1 kommentar:

Åsa Hellberg sa...

Exakt.
Men jag tror att det är så människan funkar. Tills men tar ett beslut om att inte ljuga mer.