söndag 21 juni 2026

Annandag midsommar och årets längsta dag

En fin helg avslutades med en fika hos dottern i Jägarvallen. I morgon är det vardag igen även om det för egen del inte är någon direkt skillnad på helg- och vardag längre. Enligt SMHI väntar en solig och lagom varm sommarvecka. Då är det betydligt svettigare på kontinenten med värmeböljor lite varstans. Frankrike till exempel spås få den högsta medeltemperaturen som någonsin uppmätts i landet.

Det kom inte mycket regn över täppan igår – 7 mm bara – och växterna klarade sig fint. Bara ett stenkast därifrån, hemma hos dottern, hade det öst ner. Och där sonen bor hade det dessutom haglat. Täppan hade tur som slapp undan det värsta.

Jag har klippt gräsmattan och jagat åkerfräken. Rosorna har inga bladlöss vilket är ovanligt och inte har jag sett några mördarsniglar heller. Men vi har många fåglar i koloniområdet – häromdagen landade en gråsparv (eller om det var en pilfink) på mitt huvud! Så jag antar att de hjälper till att hålla efter bladlössen. Och idag låg det till min stora glädje igelkottspillning på gräsmattan. Jag tolkar det som att trädgården är i balans tack vare en mångfald av växter som gillas av pollinatörer, inget användande av kemikaler eller konstgödsel, välmående komposter, mycket mask och flera vattensamlingar som fåglar och insekter kan dricka ur. Det enda som saknas i trädgården nu är en groda eller padda! 🐸

Luktpionen "Catharina Fontijn"

Vildkaprifol

Luktpionen "Bowl of Beauty"

Buskrosen "Commandant Beaurepaire",  en av få strimmiga Bourbonrosor.

David Austin-rosen "Olivia Rose Austin"

David Austin-rosen "Emily Brontë"

David Austin-rosen "The Lady of Shalott"

David Austin-rosen "Desdemona"

Honungsrosen "Lykkefund"

lördag 20 juni 2026

Dagen efter midsommarafton

Hemma igen efter ett idylliskt midsommarfirande hemma hos I och H i Sanda, utanför Strängnäs. Så gott, generöst och trevligt! Det påminde mig om de fina midsommarfirandena vi hade på Vätö, men nu med Dexter. Han sprang som en tok på tomten och jagade svalor och andra fåglar medan vi människor pratade oavbrutet om allt mellan himmel och jord: politik, hundar, familjen, resor, livet ...

I förmiddags tog jag mig ett dopp i deras pool (28 °C i luften och i vattnet) innan vi styrde kosan hemåt igen. Vi körde igenom det stora åskovädret som det varnats en hel del för. Mycket vatten på vägen och väldigt dålig sikt men vi tog det lugnt och allt gick bra. Nu undrar jag förstås hur det har gått för täppan. Stod hon pall när regnet vräkte ner eller gav hon vika? Hur gick det för rosorna  och pionerna? Svaret kommer i morgon.

Förresten är morgondagen årets längsta vilket innebär att denna natt blir årets kortaste. Det är varmt ute, 22 °C trots att solen gått ner. Luften står stilla och det är väldigt fuktigt. Vilken tur att vi i förra veckan köpte en fläkt att ha i sovrummet!

torsdag 18 juni 2026

Blommor, jordgubbar och fina fötter

Senast jag var till en pedikyrist var för nästan exakt 8 år sedan, två dagar innan vår flytt till Frankrike. Jag brukar sköta mina fötter själv men idag lyxade jag till det och lät ett proffs ta hand om dem. Nu är de lika lena som en babyrumpa och naglarna är jordgubbsröda. Midsommarafton – here I come! 

Nedan en bildkavalkad från förmiddagens besök på lotten. Jag klippte gräset, planterade två stycken mongoliska nävor vid spaljén där det tidigare vuxit en renfana (renfanor sprider sig som sjutton och har ingenting i en rabatt att göra) och hann rensa lite ogräs (= åkerfräken). En halvmulen dag har gått över till att bli en vacker kväll så nu åker jag tillbaka till lotten en sväng för att filma den ...

Tre av mina jordgubbar hann mogna lagom till midsommar. Jag åt dock upp dem på direkten.
Mangoldens vackra stjälkar och blad
David Austin-rosen "The Generous Gardener"
Klematisen "Warszawska Nike"
Äppelkart
Rosen "Gerbe Rose" blommar fint trots att den har mjöldagg. Det fick den eftersom den haft det för torrt under försommaren. Rosen är ung, två år bara, och den har inte hunnit etablera sig ännu. Jag borde alltså ha vattnat den mer än vad jag gjorde.
Luktpionen "Festiva Maxima"
Stjärnflockan "Star of Love"
Luktpionen "Coral Supreme"
Tänk – det är första gången som jag ser att fingerborgsblommor är lite håriga!
Gullnattljus som jag fått av en granne. Egentligen är den alldeles för gul för min smak men pollinatörerna älskar den.
Den okända klätterrosen som växer vid verandan.
En ny bekantskap – luktpionen "Moonriver". Planterades som barrotad i höstas.

måndag 15 juni 2026

Regn och rosor

Det har kommit mycket regn de senaste dagarna vilket är bra. Dels för att det behövs, dels för att vi kanske får fint väder på midsommarafton om molnen regnar ur innan. Det senare är så klart helt ovetenskapligt eftersom det är inte så vädret fungerar. Men sant är att efter regn kommer sol – och tvärtom. Alltså bättre med regn innan midsommar än sol. Logiskt, eller hur? 😀 I år firar vi midsommar hemma hos I och Hans utanför Strängnäs. Det ser vi fram emot!

Rosorna på lotten slår ut den ena efter den andra. Jag har tjugo olika sorter och det blir första gången som jag ser flertalet av dem blomma. Jag älskar verkligen rosor. Men det ska vara busk- och klätterrosor, inte rabattrosor. De två jag ändå har (okända sorter) fick jag på köpet när jag tog över lotten och de får vara kvar eftersom de trivs.

Portlandrosen "Madame Boll" (även saluförd som "Comte de Chambord") kom till världen 1843. Doftar äpple och kanel.

Höstdamascenerrosen,"Rose de Rescht" är en favorit bland rosentusiasterna. Introducerades 1945 och doftar äpple och mandel.

Ingen ros utan luktpionen "Peter Brand". Introducerades 1937.

söndag 14 juni 2026

Gråväder men väldigt grönt

Skrivandet är on hold just nu – det är så mycket annat som jag vill hinna med! Som att njuta av sommaren, av min täppa, umgås med familjen ... Men i går drog jag iväg till Björkfors bymarknad för att göra lite research. Jag åkte inte själv dock utan hade sällskap av såväl T och Dexter som småtjejerna Hedda och Lova. Vi klarade oss undan regnet och flickorna hade roligt – vilket är det viktigaste. De fick glass och varmkorv och varsin ballong. Jag säger som Nalle Puh – ingen kan vara nere med en ballong!

Ingen täppa i går alltså men jag var dit en sväng i förmiddags för att titta till den. Den var fortfarande lika fin. Till och med lite finare.

Fantastiska stäppsalvian "Caradonna" i förgrunden. Och så har rosen "Madame Boll" slagit ut!
Det är så mycket grönska att kamerans färgåtergivning får fnatt! Det kommer att bli skillnad när rosorna och annat blommar.

fredag 12 juni 2026

Den blomstertid snart kommer

Klockan är 9:30 när bilden tas. Jag står utanför staketet och tittar in. Dexter och jag har gått runt täppan några varv för att se vad som hänt sedan vi var här senast – vilket var i går. Det ska regna i helgen så på dagens att-göra-lista står gödsling av rosorna och gräsklippning. Jag behöver även stötta upp några perenner, spruta klätterrosorna "Gerbe Rose" och "New Dawn" mot mjöldagg, jaga åkerfräken, ta ut Dexter på en promenad i Vallaskogen, vattna växterna under takutsprånget och fixa med annat smått och gott. Det låter som ett heltidsjobb men lämnar i verkligheten massor av tid att läsa och njuta.

Skolavslutningarna har varit. Skolan på andra sidan gatan där vi bor bjöd på tal, sång och uppträdanden. 330 elever från förskoleklass till årskurs sex och med föräldrar som har sitt ursprung i sextio (60) olika länder går där. Otroligt!
Hostan med det fåniga namnet "Marmalade on Toast" som jag odlar i kruka ska till att blomma snart.
Först att slå ut av doftpionerna är "Peter Brand".
Jag är inte särskilt förtjust i röda blommor men älskar stjärnflocka "Star of Loves" mörkt vinröda färg.
Jag trodde att doftpionen "Festiva Maxima" skulle bli först av mina pioner att slå ut men den får nog nöja sig med en andra plats.
Nu har jag kupat potatisen så högt det går. Vilken otrolig växtkraft den har! Om det sedan blir några potatisar och inte bara blast återstår att se.
Jag har aldrig sett min kapifrol blomma och väntar otåligt på att den ska slå ut. Hoppas att den doftar lika härligt som etiketten utlovade ...
David Austin-rosen "The Lady Gardener" som jag planterade förra våren utvecklas fint.
Riddarsporrar och klätterrosen "Lykkefund" är en fin kombination även i knoppstadiet.
Kolla in vilken fantastisk färgprakt som årsskotten på David Austin-rosen "Olivia Rose Austin" bjuder på! En ros är mer än sina blommor ...
Rosenskärorna som jag odlat från frö och sedan planterat ut ser ut att trivas. Blomning i mitten av juli?
Nävor är fantastiska växter och det finns sorter för alla lägen. "Dreamland" gör sig fint tillsammans med jättedaggkåpan.

torsdag 11 juni 2026

Näst på tur att slå ut?

"Madame Boll" är på G! Hinner hon slå ut innan "The Generous Gardener" nedan gör det? Spänningen är olidlig ...