Jag har inte engagerat mig särskilt mycket i nedladdningsdebatten. Å ena sidan tycker jag att det inte är mer än rätt att upphovsmännen får ersättning för sitt skapande, å andra sidan var jag i min ungdom själv en sån som spelade in och av så mycket som möjligt och gärna delade med mig, gratis. På den tiden - och det var faktiskt inte så rysligt länge sedan - använde man sig av kassett- och videoband istället för datorer. Numera köper jag mina skivor, filmer och böcker. Jag laddar inte ner eftersom jag dels inte orkar, dels inte behöver göra det.
Den pågående debatten känns dock som ett enda stort déjà vu. Detta bekräftas också av SvD som tittat bakåt i tiden och just lyft fram gamla upphovsrättsstrider. Minns ni t.ex. 1981, när Gessle, Dahlgren och Ledin var så arga över att det fanns inspelningsbara kassettband? Känns nästan lite nostalgiskt! Men skillnaden mot dagens fildelning är väl att det handlar om så stora volymer. Författaren Paulo Coelho tycker dock att det är toppen med fildelning.
"Sedan tidernas begynnelse har människrona haft ett behov av att dela saker med varandra - från mat till konst. En människa som inte delar med sig är inte bara självisk utan även bitter och ensam", menar Paulo Coelho som själv lägger ut sina böcker på The Pirate Bay. Se där, en filosofisk syn på saken! Att Paulo är så pro-fildelning kanske beror på att den allra största delen av hans läsare består av kvinnor från 30 år och uppåt, en skara som inte gjort sig speciellt känd för att fildela. Han har alltså inte så mycket att förlora. Pirate Bay blir helt enkelt ett bra marknadsföringsfönster för hans del. Ja, debatten är inte okomplicerad...
2 kommentarer:
Han har alltså inte så mycket att förlora.Det finns ingen stöd för uppfattningen (i form av larmrapporter/forskning) att artister vars verk fildelas mycket förlorar på det - Sanningen är att det är precis tvärtom - Det finns ett positivt samband mellan fildelas mycket och kommersiell framgång - tydilgast syns det på filmsidan (t ex filmen Mamma Mia - http://www.dn.se/kultur-noje/mamma-mia-dvd-slar-saljrekord-1.478234) men även på musiksidan ser vi att dom mest fildelade artisterna också är dem mest sålda
Dessutom - när du tittar i bakspegeln och minns kassettbanden - Lägg då märke till att du då betalade en extra kassettbandsavgift - Idag betalar man en digital minnesavgift istället (på hårddiskar - CD - DVD - USB - MP3 spelare mm) som är kopplad till lagringskapaciteten - men att vi inte inte har fått motsvarande frihetVi har haft 10 år av fildelning - men trots det har ingen kunnat presentera några vetenskapliga resultat eller fakta som kan koppla den sk "illegala fildelningen" med några som helst negativa effekter för vare sig samhället - branschen eller den enskilda upphovsmannen
Därför kan man fråga sig - Hur kan en aktivitet som ingen har kunnat visa att det skadar någon - bli klassat som ett brott? - Ja t om. ett brott av en sådan allvarlig art att man rån regeringshåll har ansett det nödvändigt att för första gången i svensk rättshistoria ge privata särintressen maktbefogenheter som sträcker sig längre än vad den svenska polisen har och ge dem laglig rätt att spionera - hota och utpressa normal hederliga svenskar som om de dras inför rätta själv för stå för försvarskostnaderna och där måste bevisa sin oskuld?
En annan interresant fråga är:
Hur kan en regering upprätthålla en lag som utan vidare kriminaliserar 1/4 del (fildelare är över 2 miljoner idag) av den egna befolkningen?
Som sagt - frågan är inte helt enkel. De upphovsmän som inte vill att deras verk fildelas gratis upplever tydligen att de förlorar på det. Sedan finns det upphovsmän som inte tycker att de gör det, som Coelho. Artister som fildelas mest är också de som säljer mest skriver du och visst är det så. Men då är det inte så konstigt att just dessa artister undrar hur mycket mer de skulle sålt om deras låtar inte laddats ner istället. Svaret är att ingen vet. De kanske hade haft än högre försäljningssiffror men de kunde lika gärna blivit lägre... Hela debatten bygger väldigt mycket på olika antaganden och teorier och det är väl det som gör den så komplicerad. Om 20 år tittar vi säkerligen tillbaka på 2009 och undrar vad som egentligen var problemet.
Skicka en kommentar